1 A privt leveleket mindig szabadkzzel kell meg rni? Nem, ha az n rsa olvashatatlan macskakaparsra hasonlt, akkor nem vrhatja el, hogy a cmzett rljn az n sorainak. A legjobb: rja meg szmtgppel, vagy rgppel s egsztse ki kzrssal a megszltst s a zr dvzletet.
2 A rszvtnyilvnt tviratokra rvnyes: Mindig kzzel kell megrni, mgpedig fehr paprra gyszszegly nlkl (a feketn bekeretezett lapok a legkzelebbi hozztartozknak szolgl). A rszvtnyilvntst soha ne kldjk faxon vagy e-mailben.
3 A szemlyes leveleket a cmzettek gyakran nagyon sokig megtartjk. Gondolja meg teht alaposan, hogy milyen mondatokkal szeretn halhatatlann tenni nmagt. Soha ne kldjn rzelmi tltengssel teli levelet. Aludjon r egyet, mieltt elviszi a postra.
4 Az rsbeli levelezs nem tartalmazhat sem helyesrsi, sem nyelvtani hibkat. Trekedjen megfelel stlusra, kerlje az ismtlseket s a „nyakatekert” megfogalmazsokat. Bnjunk vatosan a kisebb viccekkel s ms humoros megjegyzsekkel, mert ezeket knnyen flre lehet rteni.
5 Az e-mailek nagy elnye a gyorsasguk. Ennek ellenre hagyjon idt arra, hogy ezeket a rvid szvegeket gondosan meg tudja fogalmazni, s az elklds eltt mg egyszer t tudja ellenrizni.
6 Gondolja meg, hogy a faxok „nyltak”, s mindenki, akinek a kezbe kerl, el tudja olvasni. Ha srgsen szeretne valami bizalmasat faxon elkldeni, akkor hvja fel eltte azt a szemlyt, akinek az zenetet sznja, hogy a kldemny kzvetlenl az kezbe kerljn.
7 Az e-mailek esetben sem lehet biztos abban, hogy kizrlag az a szemly fogja olvasni, akinek n sznta. Ezenkvl az e-maileket szvesen kldik tovbb, anlkl, hogy a felad tudna rla. Ezrt inkbb hagyja ki belle a szemlyes s bizalmas tnyeket.
8 Ha az Interneten chatroomokat s newsgroupokat ltogat, s rszt vesz a beszlgetsekben, a sajt biztonsga rdekben gondoljon arra, hogy n nem tudja, hogy kivel kommunikl, s milyen nzeteket vall a partnere.
9 A chatelk jobb, ha lnevet hasznlnak, mely vdi szemlyazonossgukat. Nhny szolgltat felknlja klnbz nevek hasznlatt. gy teljesen normlisan, de akr ha szksges anonimknt is szrflhet az Interneten.
10 Soha ne adja meg a nevt, cmt, vagy telefon-, illetve mobilszmt ismeretlen beszlgettrsnak.
11 Szemlyes adatokat soha nem szabad krdezetlenl tovbb adni egyik csatornn keresztl sem. Elszr mindig beszlje meg az adott szemllyel, hogy kvnja-e kapcsolatfelvtelt. Titkostott szmok, melyek nincsenek a telefonknyvben, klns vdelmet ignyelnek.
12 A telefonos zaklats nagyon elterjedt problma, mely az rintettek szmra jelentkeny terhet jelent. Egyedl l nk szmra biztonsgi okokbl tancsos lehet, hogy az zenetrgztjkre egy frfi bart, vagy egy frfi csaldtag mondja fel a szveget. A telefonknyvben le lehet rvidteni a keresztnevet, gy a szemly nemt els pillantsra nem lehet megllaptani.
13 Soha ne mondja r az zenetrgztre, hogy „nyaralni mentnk hrom htre”, vagy „nem vagyok itthon”. Senkinek (s fleg az esetleges betrnek) nem kell tudnia, hogy az n hza, vagy laksa az adott pillanatban felgyelet nlkl van.
14 Ha egy ismeretlen zenetrgztre beszl, akkor rtheten, ne motyogva hagyja meg a kvetkez informcikat: nevt, az aktulis dtumot, esetleg az idpontot, hvsnak okt s a telefonszmot, melyen el lehet nt rni.
15 Miutn meghallgatta az zeneteket, a lehet legrvidebb idn bell hvja vissza az zenethagykat. Klnsen udvariatlan dolog, ha a hvsokat semmibe vesszk, vagy azt lltjuk, hogy az zenetrgzt „tnkrement”, vagy valami hasonlt.
16 Hogyan jelentkezznk be a sajt telefonunkon? Magyar s nmet nyelvterleten az a szoks, hogy azonnal bemutatkoznak. Olaszorszgban ennek ellenre elszr csak egy semleges „pronto”-t mondanak, Nagy-Britanniban pedig „hello”-t. Ott a hvott fl fel adta, hogy elsknt megmondja, ki van a vonalban.
17 Ha valakit mobiltelefonon hvnak, akkor nem szksges bemutatkozni, ebben az esetben elegend az anonim „hall”, mivel a hv mr ebbl ki tud indulni, hogy a tulajdonos van-e a vonalban.
18 A mobiltelefonok nagyon szemlyes kommunikcis eszkzk. Soha ne vegye fel ezrt ms ember mobiltelefonjt, mert ez nagyon knyes szitucikhoz vezethet. Hagyja csrgni, valamikor gyis be fog kapcsolni a hangposta.
19 Ha azt szeretn, hogy ne zavarjk, vagy egy fontos megbeszlsen vesz rszt, akkor ki kell kapcsolnia a mobiltelefont. Felvenni, s utna azt mondani „sajnos nincs idm” nagyon udvariatlan dolog.
20 Nha nem lehet el kerlni azt, hogy az tteremben is elrhetek legynk. Tjkoztassa az asztaltrsasgot arrl, hogy n egy fontos hvst vr. lltsa a kszlket rezg zemmdba. Fogja a beszlgetst olyan rvidre, amennyire csak tudja, s esetleg hagyja el az asztalt.
21 Tartsa magt mindenkppen ahhoz a tilalomhoz, hogy krhzakban, replgpek fedlzetn s ms helyeken, ahol rzkeny elektromos gpek vannak, ki kell kapcsolni a kszlket, hogy a telefon ne zavarjon.
22 Jmdorrl tanskodik, ha vendgsgben engedlyt krnk, ha a telefont szeretnnk hasznlni. Ha elkerlhetetlen hosszabb beszlgets, vagy egy klfldi hvs, akkor fel kell ajnlani, hogy kifizetjk a keletkezett djakat. Igaz, hogy ezt tbbnyire el szoktk utastani, azonban ez az udvariassg jele lehet.
23 Vegye figyelembe, hogy a magnhztartsokban vannak bizonyos idszakok, amikor a telefon csrgse nagyon zavaran hathat. Ide tartoznak a kora reggeli rk, az ebdid, tovbb a dlutni pihen, vagy szieszta (orszgonknt eltr), valamint az este s a ks jszaka. Ha nem ismeri jl a hvott felet, akkor ennek megfelelen dleltt vagy dlutn telefonljon.
24 Az id pnz, s mindannyiunknak sok tennivalja van. rdemes ezrt a telefonbeszlgetseket rvidre fogni, s lehetleg hamar a vgre rni. Azonban: Egy kedves „Hogy’ vagy?”, s nhny bartsgos mondat egy beszlgetsbl sem hinyozhat.
25 Soha ne hangostsa ki a telefonjt, ha nem krt hozz engedlyt vagy nem krdezte meg a beszlgettrst. Egy hv ugyanis abbl indul ki, hogy nnel beszlget, s olyan bizalmas dolgokat mondhat el, melyek egy harmadik szemlyre nem tartoznak.
26 A telefonbeszlgetsekre is vonatkozik: mindent szp sorjban. Ha van mr valaki a vonalban, akkor ezzel prhuzamosan ne vegye fel a msik kezvel a mobiltelefonjt, s fordtva. Ugyancsak udvariatlansg, ha beszlgettrst mindig tkapcsolja a hvsvrakoztatsra, hogy az sszes bejv hvst azonnal fogadni tudja (s valsznleg azokat is vrakozlistra teszi).
27 vatosan bnjon azzal, hogy „azonnal visszahvlak”, csak akkor mondja, ha ezt tnyleg komolyan gondolja. Udvariatlansg, hogy ms emberek rkon keresztl a telefon mellett gubbasszanak – a visszahvs remnyben, melyet n mr rgen el is felejtett.
28 Ha klnsen hossz faxot, vagy faxokat szeretne kldeni egy magnhztartsba, mely fnymsolt brkat tartalmaz, akkor eltte telefonon krdezze meg, hogy megfelel-e a cmzettnek. Az otthoni faxok nem mindig a legjabbak, s csak kevs laksban van irodakellk-raktr, hogy az elpazarolt paprt s a felesleges tintapatronokat azonnal ptolni tudjk.
29 Az e-maileket gyorsan el lehet kldeni, s gyorsan is kell rjuk vlaszolni. Udvariatlansg csak hetek mlva vlaszolni – mg akkor is, ha nyaralni volt, de akkor ott van a tvolltet igazol feljegyzs (biztonsgi okokbl ne lltsuk be magn e-mail cmekhez, ebben az esetben ellenrizzk inkbb az zeneteket egy Internetes kvhzbl).
30 Klns tapintatlansg, ha csoportos e-maileket kldnk, s mindenki szmra lthat a cmzettek hossz listja a szemlyes e-mail cmkkel egytt (felhasznlhat s vissza lehet vele lni). Megvan r a lehetsg, hogy vdjk a csoportos cmzettek szemlyisgt. Krdezzen meg valakit, aki jratos a szmtgpes krdsekben.
31 Ids, beteg vagy gyenge embertrsainknak egy nehz csomag sokkal inkbb terhet jelent, mint rmet. rdekldjn eltte, hogy a cmzett van-e olyan helyzetbe, hogy fel tudja venni a kldemnyt, vagy hogy tud-e neki segteni a hzbl.
32 A szemlyes leveleket alapveten a cmzett sajt cmre kell elkldeni. Cgeknl ugyanis nem lehet mindig abbl kiindulni, hogy az utalst, hogy „szemlyes”, vagy „bizalmas”, valban komolyan veszik-e.
33 gyeljen arra, hogy postai kldemnyei mindig megfelelen s kell mrtkben legyenek felblyegezve. Nagyon rossz benyomst kelt, ha a cmzettnek ptdjat kell fizetnie. Ha nem biztos benne, akkor mresse le a leveleit, vagy a csomagjait a postn.