1 Minden munkáltató elvárja a lojalitást. Egy harmadik személy jelenlétében soha ne mondjon rosszakat arról a cégről, amelyben dolgozik, sem a munkaidő alatt, sem a szabadidejében. Az ilyen mindig könnyen kiderül.
2 Lojális viselkedésre vall, ha a munkahely változtatása után nem mondunk semmi rosszat az új állásunkban az előző munkahelyről.
3 A cégtől elvinni valamit nem lovagias deliktum, hanem lopás. Ez vonatkozik a tollra és a kis jegyzetfüzetre is.
4 A minden évben megrendezésre kerülő karácsonyi ünnepség nem ritkán mindenféle kínos dologgal végződik. Viselkedjen – fogja vissza magát az alkoholfogyasztásban, kerülje a bizalmaskodást, mely később kellemetlenséget okozhat Önnek, soha ne bátorítsa munkatársait, vagy főnökeit és ne próbálja meg a kötetlen hangulatot arra használni, hogy előléptessék, vagy hogy több fizetést kapjon.
5 A cég ünnepségeit az ott dolgozóknak tartják. Ne vigyen külső személyt, partnerét (csak akkor, ha a meghívás kifejezetten kettőjüknek szól).
6 Ha a cégnél nem szokás az iroda ajtaját és az íróasztalokat zárni, akkor Önnek is ehhez kell tartania magát. Különben az lesz a kollégáinak a benyomása, hogy Ön
a) valamit el akar titkolni,
b) nem bízik meg bennük.
7 A számítógép esetében is az uralkodó szabályokhoz bonyolult jelszavas védelmet a számítógépen, hacsak nem kifejezetten erre kérték meg Önt. Az ismeretlen jelszavak nagyon kellemetlenek lehetnek a kollégáinak, ha Ön beteg, vagy nyaral, és helyettesíteniük kell.
8 Az íróasztal annak a felségterülete, aki azon dolgozik. Kerüljön minden beavatkozást ezen a személyes területen, ne távolítson el bizonylatokat, vagy anyagokat, ne tegyen rendet, vagy ne pakoljon szét semmit, ha nincs ott az íróasztal tulajdonosa.
9 Ha a telefonnak közvetlen száma van, akkor a hívó azt várja el, hogy az a bizonyos személy fogja felvenni a kagylót. Ha Ön új, akkor idejében kérdezze meg, hogy cégüknél szokás-e átvenni más telefonját, vagy hagyják csörögni (talán üzenetrögzítős funkciója van a telefonnak, hogy a készülék tulajdonosa később vissza tudja hívni azokat, akik keresték).
10 Ha Ön munkatársa telefonját veszi fel, akkor mondja meg a nevét, és azonnal szóljon, hogy ez XY kolléga készüléke. Minden esetben ajánlja fel, hogy feljegyzi az üzenetet, és azonnal tájékoztatja a munkatársát a hívásról.
11 Első nap ismerkedjen meg mindennel az új cégnél. Vegye komolyan az utasításokat, javaslatokat, tanácsokat, előírásokat és a belső irányelveket, jegyezze meg a lehető legtöbb adatot. Kerülje az a megnyilatkozást, hogy „ezt tudom/már úgyis tudok mindent”.
12 Az első napot használja arra, hogy személyesen bemutatkozik azoknak a kollégáknak, akikkel dolgozni fog. Mondja meg a nevét, a beosztását, - de ne menjen bele azonnal a személyes részletekbe.
13 Ha a kávé- vagy teafőzéshez van egy konyha, vagy egy közös használatú helyiség, akkor tartsa azt a helyet tisztán. Mindenki a saját edényeiért felelős. Helytelen arra számítani, hogy majd valamelyik rendszerető kolléga elmossa a koszos csészéket.
14 Nem szívesen látják a munkaidőben folytatott magánbeszélgetéseket. Ha sürgősen kell beszélnie a partnerével, barátaival, vagy a családtagjával, akkor ezt inkább a szünetben tegye, és használja a mobiltelefonját.
15 A személyes irodák nem privát hálószobák, tehát fogja vissza a személyes dekorációs ötleteit. Rocksztárokról készült posztereket, és burjánzó szobanövényeket nem minden cégnél látnak szívesen.
16 Azokban az irodákban, ahol egy időben többen dolgoznak, különösen nagy tapintatra van szükség. Kerülje a hangos beszélgetést és a zavaró zajokat. Kérdezés nélkül ne nyissa ki az ablakot. Érdeklődje meg, hogy a dohányzást hogyan szokták megoldani. Ne egyen az íróasztalnál – főleg ne olyan ételeket, melyeknek erős illata van.
17 Sok cégnél szokás, hogy az új kollégának megünneplik a munkába állását. Érdeklődje meg, hogy ez szokás-e az Ön részlegén. Lehet, hogy ki szeretné várni a próbaidejét?
18 A beavató ünnepségnek a pozíciójához mértnek kell lennie, de semmiképpen se sikerüljön túl laposra. A lazacot, kaviárt és a francia pezsgőt hivalkodásnak tekinthetik. Az olcsó üdítők és a lejárt szavatosságú kekszek azt jelzik a kollégáinak, vagy munkatársainak, hogy nem jelentenek Önnek semmit.
19 Tegezés vagy magázódás? Csak keresztnévvel, vagy családnévvel és minden címmel együtt szólítsunk meg valakit? Ezzel kapcsolatban a munka világában a legkülönbözőbb felfogások léteznek. Új munkatársként a cég stílusához kell, hogy alkalmazkodjon. Ha mindenkit keresztnéven szólítanak, akkor mondjon le a „Molnár doktor úr” megszólításról, ha azonban formalitás uralkodik, akkor ne törekedjen palotaforradalomra.
20 Még ha az Ön részlegén, vagy az irodájában annyira könnyed a magatartás, akkor se induljon ki abból, hogy ez a családias hangulat uralkodik az egész irodában. A kollégáival, akikkel közvetlenül nincs sok kapcsolata, és a feljebbvalóival a biztonság kedvéért használja inkább a helyes megszólítási formát.
21 Át szeretne térni egy közvetlenebb formára a megszólításkor? Figyelem, gondolja meg: A hölgy ajánlja fel a tegeződést a férfinak, az idősebb kolléga a fiatalabbnak, a felettes a beosztottnak. Nem fordítva! Ez vonatkozik a munkán kívüli összes szituációra is!
22 Észak-Európa néhány országában viszonylag hamar áttérnek a tegeződésre. Ez nem tiszteletlenség vagy lenézés, hanem egyszerűen ez a szokás.
23 Az angol nyelvű országokban nincs különbség az „Ön” és a „Te” között, mert a megszólításkor mindig „you”-t használnak. A valamennyire közvetlenebb változatot úgy használják, hogy keresztnéven szólítják egymást. Ennek ellenére érvényes, hogy a magasabb rangú ajánlja fel az alacsonyabb rangúnak, az idősebb a fiatalabbnak, a nő a férfinak.
24 Az íróasztalok és más munkaterületek soha ne nézzenek ki úgy, mintha egy bomba csapott volna be. A rendetlenség és a gondatlanság megbízhatatlan, inkompetens, „túlhajszolt” benyomást kelt.
25 Fejezzen be minden folyamatban lévő ügyet, mielőtt elmegy szabadságra. Helyettesítőinek ne hagyjon káoszt maga után, és főleg ne kellemetlen feladatokat, melyektől szemmel láthatóan meg akart szabadulni.
26 A társasági életben a férfiakat szokták a nőknek bemutatni. Az üzleti életben ez kizárólag a rangsor szerint történik. Itt minden fiatal kolléganőt a felettesének fogják bemutatni és nem fordítva.
27 A rang egyre többet jelent a munkában, mint az életkor. Így az ötvenéves alkalmazottat fogják az igazgatónak bemutatni, még akkor is, ha ő csak 35 éves.
28 Az írásbeli pályázatnak formailag, tartalmilag és helyesírásilag meg kell felelnie a legmagasabb követelményeknek. Számos szakkönyv kapható, melyek értékes tanácsokat adnak a témával kapcsolatban. Tanulmányozza ezt az irodalmat behatóan, hogy ne hibázzon ebben a fontos pontban.
29 Behívták Önt meghallgatásra? Gratulálok. Tudja azt is, hogy melyik az a legnagyobb hiba, amit ezen a napon elkövetnek? A késés. És még akkor is, ha az csak egy perc. Törekedjen arra, hogy minél hamarabb elinduljon.
30 A második legnagyobb hiba az ápolatlan, nem megfelelő öltözet. Érdeklődjön róla alaposan, hogy milyen viselet a szokás abban a szakmában és/vagy cégnél, amelyikhez menni fog.
31 A harmadik legnagyobb hiba az, ha valaki nem tájékozódott alaposan a (remélhetően) leendő munkáltatóról. Az ilyen tudásbeli hiányok a pályázó érdektelenségét jelzik.
32 Az üzleti kézfogáskor: A magasabb rangú személy dönti el, hogy kezet szeretne-e nyújtani vagy sem. Alacsonyabb rangúként tehát soha ne nyújtsuk oda egyszerűen a kezünket. Ez a gesztus nem dinamikusnak, hanem neveletlennek hat.
33 A felettesünkkel szemben behízelgőnek, megalázkodónak vagy túlzottan elhamarkodottnak mutatkozni sohasem célravezető. Az udvarias, előzékeny és nem görcsösen tiszteletteljes magatartás ennek ellenére kellemesnek és mértékletesnek hat.
34 A munkahelyen lévő készülékek és a segédeszközök mindenkié, és ezért nem illik, ha mindegyik dolgozó órákon keresztül lefoglalja. Aki több dokumentumot szeretne lefénymásolni, vagy sok faxot elküldeni, azt előtte be kell, hogy jelentse, vagy egy olyan időszakban végezze el, amikor amúgy sem dolgoznak sokan.
35 Rossz felettesek azok, akik kijátsszák, hogy hatalmuk van. Minden alkalmazottnak joga van emberi, tiszteletteljes bánásmódra, akármilyen beosztásban is van.
36 Soha ne dohányozzon bemutatkozó beszélgetés alatt, még akkor se, ha ezt felajánlják önnek. Az alkoholtartalmú italokat is utasítsa vissza minden esetben.
37 Munkatársunkra kiabálni, nagyobb társaság előtt szidni, hibájáért felelőssé tenni, melyet nem ő követett el, vagy valamilyen más módon megnehezíteni a szakmai életét, primitív vezetési stílusról tanúskodik.
38 A kiközösítés sok cégnél nagyon komoly problémát jelent. Járuljon hozzá minden nap ahhoz, hogy jó legyen a munkahelyi légkör. Bánjon minden kollégájával ugyanolyan barátságosan, még akkor is, ha nem talál mindenkit szimpatikusnak. Ne fecsegjen és traccsoljon, ne alkossanak klikkeket, ne szakítsa meg a beszélgetést, ha az egyik kollégája közeledik és óvakodjon a rossz megjegyzésektől.
39 A kiközösítés áldozatának a lehető leghamarabb beszélnie kell a kiközösítővel. Ez igaz, hogy nehezebb, de még mindig szuverénebb, mint azonnal a főnökhöz szaladni és árulkodni. Ha a megbeszélés mégsem lehetséges, akkor ne szégyelljen segítséget keresni.